Cebrî satışlarda icra dairesi arttırma şartnamesini ve satış ilânını özenli biçimde, tüm araştırmaları titizce yaparak ve doğru biçimde hazırlamalı; kamu hukukundan doğan borçları doğru tespit etmelidir. Bu kapsamda kamu hukukundan doğan Katma Değer Vergisi (KDV) de doğru şekilde tespit etmelidir. Zira KDV’nin doğru tespit edilmesi, ihaleye olan katılımı doğrudan etkiler. İhale alıcısı, katma değer vergisine (KDV) ilişkin sebep dışında başka sebep ya da sebepler ileri sürmek şartıyla ihalenin feshi yoluna başvurarak haksız yere ödemek zorunda kalmış olduğu KDV tutarının iadesini talep edebilir. Ayrıca ihale alıcısının durumundan farklı olarak, ihale alıcısı dışındaki ilgililer sadece KDV oranının yanlış gösterilmesi nedenine dayanarak ihalenin feshini talep edebilir. Arttırma şartnamesinde ihale alıcısının sorumlu olacağı KDV oranının doğru olarak gösterilmemesi, açık arttırmaya katılımı, rekabeti ve ilgiyi olumsuz etkileyeceğinden, ihalenin feshi sebebi teşkil eder. Ancak son dönemde Yargıtay’ın bu konuda farklı yönde kararları mevcuttur. Uygulamada istikrarın, yeknesaklığın ve hukuka en uygun yaklaşımın sağlanması gerekir. Bu çalışmada cebrî icra yoluyla yapılan satışlar kapsamında tahsil edilen KDV’ye ilişkin olarak KDV’nin kanunî dayanakları, KDV’nin yükümlüsü, KDV’yi doğuran olay, KDV’nin tahsili ve KDV’den kaynaklanan ihalenin feshi durumları incelenmiştir.
In the case of compulsory sales, the enforcement office should carefully prepare the specification and sales announcement, with meticulous and accurately, and correctly identify the debts arising from public law. In this context, the Value Added Tax (VAT) arising from public law should also be determined correctly as it possesses a direct effect on the participation in the tender. The tenderer may request the refund of the VAT amount he/she has been unjustly obliged to pay by applying for the termination of the tender, provided that he/she puts forward other reason or reasons other than the reason related to the value added tax (VAT). Moreover, unlike the case of the tenderer, interested parties other than the tenderer may only request the of the tender based on the reason for the incorrect display of the VAT rate. Failure to accurately indicate the VAT rate to which the tenderer will be responsible in the auction specification will adversely affect participation in the auction, competition and interest, thus constituting the reason for the termination of the tender. However, recently, the Court of Cassation has made different decisions in this regard. Elements of stability, uniformity and the most appropriate approach to the law must be ensured in practice. In this study, the legal basis of VAT, the obligated, the event that gave rise to VAT, the collection of VAT and the termination of the tender due VAT, were examined in relation to the VAT collected within the scope of sales made through forced execution.