Kamunun mal ve hizmet alımlarında 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu temel düzenleme olmakla birlikte Kanun’un 3. maddesiyle birçok kamu alımı ihalelere katılmaktan yasaklama ve ceza hükümleri hariç olmak üzere 4734 sayılı Kanun’dan istisna tutulmuştur. Bu istisnalardan birisi de m.3/c bendinde düzenlenen uluslararası kuruluşların finansmanıyla yapılan ihalelerdir. Söz konusu düzenlemeler AB ve Dünya Bankası gibi uluslararası kuruluşların ihalelerinde, yasaklama ve yaptırımlar yönüyle uluslararası kuruluşların ve Türk idari makamlarının yer aldığı hibrit bir idari yapı tarafından iki farklı ihale hukukunun birlikte uygulanması durumunu ortaya çıkarmıştır. Bu idari işleyiş kaçınılmaz olarak hukuk sistemlerinin öngörmediği sorunları da beraberinde getirmektedir.
While Public Procurement Law No. 4734 is the fundamental regulation for public procurement of goods and services, Article 3 of the Law exempts many public procurements from scope of the Law. However, Section about exclusion/prohibition from tenders and penalties of the Law shall be applied in excepted procurements too. As defined in Article 3/c, one of the exceptions of Article 3 is tenders financed by international organizations. All these exemption clauses have resulted in the co-application of two different procurement laws by a hybrid administrative structure involving international organizations as the EU and the World Bank and Turkish administrative authorities for the prohibitions and sanctions in tenders. This administrative process inevitably brings with various problems not anticipated by the legal systems